// právě čtete...

Tiskové zprávy

Amerika vyrobí 460 000 elektromobilů do roku 2016. Východní Evropě by pomohla podpora státu

Klíčovým místem výroby elektromobilů zůstávají USA. Do roku 2016 tam bude vyrobeno více než 460.000 vozů. Francie, podobně jako Německo vyrobí do roku 2016 kolem 250.000 vozů. Ukazuje to studie „E-mobility index“ za 1. čtvrtletí 2014, zveřejněná společností Roland Berger Strategy Consultants a Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka). Tato studie porovnává sedm předních automobilových velmocí (Německo, Francii, Itálii, USA, Japonsko, Čínu a Jižní Koreu) v oblasti e-mobility.

„V regionu střední a východní Evropy je elektromobilita zatím rozšířena především v soukromém sektoru a výraznější zapojení státu a municipalit by hodně pomohlo jejímu dalšímu rozvoji, především v oblasti budování infrastruktury,“ uvedl Roland Zsilinszky, ředitel pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants.

Japonští výrobci elektromobilů výrazně snížili cenu na domácím trhu v porovnání s ostatními zeměmi. Tamní zákazník zaplatí za nový elektromobil až o 40 % méně než jeho evropský protějšek. Tato výhodná nabídka vede k tomu, že 80 % elektromobilů v Japonsku nachází využití v soukromém sektoru. Navíc Japonsko soustavně rozšiřuje infrastrukturu dobíjecích stanic, což je klíčovým předpokladem rozvoje elektromobility.

Zatímco výrobci si většinou vyrábí spalovací motory do svých vozů sami, v případě elektromotorů zatím neexistuje žádná jednotná strategie.. Němečtí výrobci buď vyrábí elektromotory sami, nebo prostřednictvím joint ventures se svými dodavateli, aby mohli využít jejich know-how. Japonské automobilky mají v této oblasti duální strategii – část motorů si vyrábí sami a část doplňují od externích dodavatelů. Naopak ve Francii či Americe žádný výrobce nevyrábí své vlastní elektromotory.

Produkce dobíjecích baterií zůstává výhradně v rukou firem, které původně nebyly mezi dodavateli automobilového průmyslu. Většina z nich se nachází v Japonsku a Jižní Koreji.
To také vysvětluje, proč mají japonské automobilky velkou konkurenční výhodu. Samy si vyrábějí kompletní řadu komponent nebo je nakupují od lokálních dodavatelů, což znamená, že mají pokrytý kompletní hodnotový řetězec.

Plánovaná stavba obří továrny na lithium-iontové baterie v USA s kapacitou 35 GWh by však mohla zásadně změnit strukturu celého odvětví. Potenciální úspory z rozsahu, kterých by tím bylo možné dosáhnout, by otřásly celým průmyslem baterií pro elektromobily.

Konektivita je pro elektromobily stále důležitější

Konektivita je pro elektromobily je klíčová priorita – umožňuje řidičům přístup k důležitým informacím, jako např. jak se dostanou k nejbližší dobíjecí stanici. „Potenciální řidiči elektromobilů inklinují k internetovým a síťovým funkcím. To dává výrobcům automobilů příležitost přidat doplňkové funkce a tak udělat z elektromobilu výrobek, který nabízí speciální zážitek a zkušenost,“ dodává Zsilinszky. Tyto funkce mohou zahrnovat například inteligentní předpověď dojezdnosti vozu, vzdálený management dobíjení prostřednictvím chytrých telefonů či dokonce chytrých hodinek. Tyto funkce mohou elektromobily začlenit do běžného života uživatele a výrazně jej tak odlišit od konvenčních automobilů. Výrobci proto stále více řeší konektivitu jako klíčovou součást jejich značek.

Jak si vedou jednotlivé země

Experti z Roland Berger a fka hodnotili sedm předních zemí v oblasti elektromobility podle tří základních ukazatelů– technologie, pozice lokálního průmyslu a velikosti trhu.

Jižní Korea předhonila Německo v oblasti technologií. Stejně jako v USA, Německo se především zaměřuje na prémiový segment elektromobilů. Čína a Itálie nevykazují téměř žádný technologický posun, ve Francii vykazuje pouze malý nárůst v produktové nabídce..

Japonsko je nadále na první příčce a zvyšuje svůj náskok. USA a Japonsko jsou i nadále nejdůležitějšími výrobními lokacemi elektromobilů. Japonsko těží zejména ze své silné pozice ve výrobě baterií – do roku 2016 bude ovládat okolo 60 % celosvětové produkce. Jižní Korea bude mít ca. 16% podíl, Německo ovládne pouze 4 %.

Klíčovým místem výroby elektromobilů zůstávají USA. Do roku 2016 tam bude vyrobeno více než 460.000 vozů. Francie, podobně jako Německo vyrobí do roku 2016 kolem 250.000 vozů.

Největším trhem z pohledu elektromobilů zůstávají USA s ca. 96.000 prodanými kusy v roce 2013. V porovnání podílu elektromobilů na celkových prodejích automobilů vede Francie s podílem 0,83 %. Německo je až na pátém místě se 7.400 elektromobily prodanými v roce 2013 a podílem na celkových prodejích pouze 0,25 %.

Společnost Roland Berger Strategy Consultants, založená v roce 1967 v Mnichově, se postupně stala jednou z vedoucích společností v oblasti strategického poradenství. Prostřednictvím 51 kanceláří ve 36 zemích úspěšně působíme s více 2700 zaměstnanci na globálním trhu. Společnost funguje jako nezávislé sdružení partnerů, vlastněné téměř 250 partnery.

Forschungsgesellschaft Kraftfahrwesen mbH Aachen (fka) nabízí inovativní technologická řešení pro automobily a strategické poradenství. Počínaje kompletním automobilem, fka vyvíjí koncepty a strategie, týkající se energetické efektivity, bezpečnosti a pohodlného řízení.